Gün İçerisinde Tercih Edilen Atıştırmalıklar


Birçok insan ister çocuk ister genç ister yetişkin olsun gün içerisinde kimi zaman 3 ana öğünden aldığı enerjinin yetersiz kalmasından, kimi zaman yaptığı iş ya da ilgilendiği herhangi bir şey sırasında yaşadığı stresi ya da kaygıyı bastırmak için, kimi zamansa sadece kendini oyalamak için bir şeyler yemeye yönelir. Peki bu ara öğünlerde tercih ettiğiniz besinler ne kadar sağlıklı olmakta?

Türkiye’ye Özgü Beslenme rehberinde gün boyunca yetişkinler için 3 ana, 2 veya 3 de ara öğün yapılması tavsiye edilmektedir (1). Öğün sayısı farklı beslenme tarzlarına ve kişinin beslenme alışkanlıklarına göre değişiklik gösterse bile neredeyse her beslenme tarzında en azından 1 ara öğünün yapılması önerilmektedir. Yapılacak olan ara öğün de ise boş enerji kaynağı olarak nitelendirilebilecek; şeker ve tuz içeriği yüksek, çeşitli katkı maddeleri veya trans yağ içeren ve neredeyse bir ana öğünün sahip olduğu enerji değerine sahip olan besinler tüketilebilmektedir. 2016 yılında yapılan bir araştırmada kalorili gıdaların atıştırmalık olarak tüketilmesi daha yüksek ağırlığa sahip olma durumuna katkıda bulunduğunu göstermiştir (2). Bununla birlikte ağırlık artışının yanı sıra tüketilen birçok atıştırmalığın içeriğinde neler olduğu bilinmemesi ve bazısının ise sağlıklı gıda imajı yaratılarak insanların tüketmesinin sağlanması insan sağlığını olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle besin etiketi okumaya (3) dikkat ederek hazır ürünleri satın almak ve tüketmek çok daha doğru bir tercih olacaktır.


Ara öğün tercihlerinde ise hem gün içerisinde taşıması kolay olacak hem de zengin besin içeriğine sahip yaş veya kuru meyveler ve sebzeler; tam tahıllı atıştırmalık ürünler; az yağlı süt ve süt ürünleri; fındık, fıstık, ceviz, badem gibi yağlı tohumlular yer alabilir. Önemli olan porsiyon miktarına dikkat edebilmek, sizin için yeterli olacak miktardan fazlasını tüketmekten kaçınmak, mümkünse doğal veya doğala en yakın ve en az işlem görmüş besinleri tüketebilmektedir.


Dyt. Beyzanur Çamlıbel





Kaynaklar

1) Türkiye Beslenme Rehberi 2015 (ss. 114). Ankara

2) LM León-Muñoz, E García-Esquinas, H Soler-Vila, P Guallar-Castillón, J Banegas, F. Rodríguez-Artalejo Unhealthy eating behaviors and weight gain: A prospective study in young and middle-age adults Obes, 24 (2016), pp. 1178-1184,

3) United States Food and Drug Administration (FDA) website. Food labeling & nutrition. Updated September 18, 2020. Accessed September 30, 2020.


34 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör